Frequently Ask Question 

 
1. Bila boleh memohon?
  • Bermula daripada iklan disiarkan di akhbar iaitu dalam bulan Mac dan September setiap tahun.

2. Berapa kali pengambilan dalam setahun?

  • 2 kali setahun iaitu pada Sesi Januari dan Sesi Julai setiap tahun
3. Syarat-syarat kelayakan?

SYARAT KEMASUKAN

  • Am
  • Calon mestilah Warganegara Malaysia
  • Calon mestilah bertaraf Bumiputera
  • Calon mestilah berumur antara 17 hingga 45 tahun
  • Calon mestilah memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ATAU Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional (SPMV)
  • Berbadan sihat dan tidak cacat anggota
  • Khusus
  • Calon-calon mestilah mempunyai kelayakan akademik yang telah ditetapkan bagi mengikuti setiap latihan kemahiran di IKM/KKTM. Sila rujuk Syarat Kelayakan bagiSIJIL / DIPLOMA
4. Apakah jenis-jenis kursus yang ada di IKM dan KKTM?
  • Program Perdana
    • Sijil Kejuruteraan
    • Sijil Teknologi
    • Diploma Kejuruteraan
    • Diploma Teknologi
  • Program Pengajian Berterusan
    • Konsep Pengajian Sepanjang Hayat
      • Program Life-long Learning (2L) : 23 program (Remaja)
      • Program Pengukuhan : 2 program (Graduan, Pekerja)
    • Program Persediaan
      • Titian 1 (GIATMARA - IKM)
      • Titian 1A (TAHFIZ - IKM)
      • Titian 1C (ABM - IKM)

5. Jangkamasa kursus?

  • Bagi program Sijil tempoh pengajian adalah selama 2 (4 semester) – 3 tahun (6 semester) bergantung kepada kursus. Bagi program Diploma tempoh pengajian adalah selama 3 tahun (6 semester).

6. Apakah cara permohonan?

  • Sijil              

7. Dimanakah IKM atau KKTM?

  • IKM dan KKTM terdapat di seluruh negeri termasuk Sabah dan Sarawak mengikut kursus-kursus yang ditawarkan
8. Apakah had umur bagi menyertai IKM dan KKTM?
  • 17 hingga 45 tahun
9. Adakah kursus yang ditawarkan sepenuh masa atau separuh masa?
  • Sepenuh masa sahaja
10. Apakah peluang melanjutkan pelajaran daripada peringkat sijil?
  • KKTM
  • UNIKL
  • IPTA
11. Berapakah bayaran yuran yang dikenakan?
  • Yuran yang dikenakan hanyalah yuran pendaftaran
    • RM 450.00 (pendaftaran)
    • RM 350.00 (keperluan lain yang perlu dibeli pada hari lapor diri)
  • Yuran pengajian bagi sepanjang tempoh pengajian adalah percuma.

12. Adakah yuran semester atau yuran pengajian akan dikenakan?

  • Ditanggung sepenuhnya oleh MARA dan elaun disediakan bagi yang berkelayakan.

13. Adakah asrama disediakan?

  • Kemudahan asrama disediakan dan tertakluk kepada IKM
14. Berapakah jumlah elaun yang diberikan?
  • Bagi program Sijil - RM 210.00
  • Bagi program Diploma - RM 265.00

15. Apakah kelayakan bagi mendapat elaun?

  • Pendapatan bercukai ibubapa kurang daripada RM40,000 setahun

16. Jika tolak tawaran, adakah akan disenarai hitamkan?

  • Tidak
17. Bagaimana untuk membuat semakan status permohonan?
  • Laman web www.mara.gov .my
  • Telefon terus ke pejabat MARA sekiranya tiada jawapan dalam tempoh 3 bulan atau anda tidak berjaya
18. Adakah penangguhan atau pertukaran dibenarkan?
  • Sebarang permohonan Penangguhan atau Pertukaran surat rasmi permohonan boleh dihantar terus ke Urusan Pelatih
  • Kebenaran adalah tertakluk kepada kekosongan tempat

19. Adakah pelatih dikenakan memakai pakaian rasmi di IKM dan KKTM?

  • Pelatih diwajibkan memakai pakaian seragam mengikut IKM atau KKTM berkenaan

20. Adakah kemudahan makanan disediakan?

  • Makanan disediakan tetapi bayaran akan ditolak daripada elaun pelatih

21. Adakah perlu buat pinjaman untuk peringkat diploma?

  • Tidak perlu kerana yuran pengajian adalah ditanggung oleh MARA
22. Bagi pelajar IKM – MIAT (Sijil Perakuan Teknologi Penyelenggaraan Pesawat Udara), adakah elaun diberi?
  • Tidak tetapi boleh mendapatkan pinjaman daripada Bahagian Penganjuran Pelajaran MARA.

23. Tiket penerbangan pelajar Sabah atau Sarawak ke semenanjung?

  • Perbelanjaan perjalanan akan dibiayai oleh MARA untuk perjalanan pergi (pendaftaran) dan perjalanan balik (tamat belajar) sahaja.

24. Cara mengisi Borang Pendaftaran Alumni secara on-line?

 

Pautan Pantas

Log Masuk

Alumni

No. Kad Pengenalan
Katalaluan


Pendaftaran bekas pelajar KKTM dan IKM
Lupa kata laluan? Sila klik disini

Pelajar

No. Kad Pengenalan
Katalaluan


Lupa kata laluan? Sila klik disini

Staff

No. Gaji
Katalaluan


Lupa kata laluan? Sila klik disini

Kalendar

September, 2014
S M T W T F S
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Pelawat

  Pelawat online

MUHAMMAD SHAFIQ HAFIFI BIN MANSOR
MUHAMMAD TAUFIK BIN MOHD NADZIN: Mana nak dapat blik surat tawaran kemasukan ke kktm..
muhamad amirrul rashid bin aziz: assalamualaikum...sape tahu result pemohonan kktm ble kuar
WAN MUHAMAD HAKIM BIN JAMALUL ZAMRI: mcm mana nak tngok result setiap sem
MUHAMMAD AFIFUDIN BIN NOORAZLIN: mcm mne nk tengok pointter sem1 yew ... mnx tolong kawan2 semua aja sket
MUHAMAD AZIM FARHAN BIN AZLAN IZUDDIN: saya pelajar ikm besut kos sijil teknologi kejuruteraan elektrik domestik & industri nk tanya kalau nk sambung blaja kt ikm sik blh ker x.??
MUHAMMAD ABDUL HADI BIN SAHARUM: assalamualaikum..
macam mana nak tahu keputusan permohonan A4 keluar
MOHD HAMI HAZWAN BIN HASBULLAH: saya pelajar ikm beseri kos automotif elektonik kalau saya nk sambung kt kktm kemaman bleh k tak???
AZRIE BIN MOHAMED ASMAYATIM: a'aaah .. mcm mne nak tau kite sidang ke brape ke brapee ye ...
AZRIE BIN MOHAMED ASMAYATIM: yeaaahh daah sttle meeehh
MUHAMMAD FARRIS BIN AZIZ: isi borng kpg nie x leh back balik ke???
salah isi nie...adoiii
MUHAMMAD FIRDAUS BIN ALI SABRI: Salam..
YUSELINDA BINTI YUSOF
MOHD NORIMAN BIN JOHAN: saya dh isi borang maklumat tu tapi saya tak jumpa soalan cm mn nk tw berapa ramai ahli keluarga yang boleh hadir ke majlis konvokesyen tu nanti...tolong beri maklum balas....
ABDUL HAKIM BIN ABU BAKAR: mcm mane nk tgk result untuk sem 3 punya.saya baru hbs beljar dari ikm jb
MOHAMAD YUSRI BIN RAMLAN: salam mcm mna kta nk tahu sidang kita
MUHAMMAD ASYRAAF BIN ARIFFIN: assalamu'alaikum kawan2.. kajian pengesahan graduan dah boleh diisi sekarang. kepada yang belum isi boleh isi sekaramg sebelum terlambat.. ok wassalam.
MOHAMAD LUQMAN BIN MOHD ROSSUZAZEI
MOHAMAD SYAFIQ BIN RADUAN
MUHAMMAD ZAKIUDIN BIN JAAFAR
MUHAMMAD ZAKIUDIN BIN JAAFAR: macam mana nak tau sidang kita . ?
AZREMY BIN MUHAMAD: Assalammualaikum saya ucapkan kepada guru2 elektrik di ikm besut pada tahun 2002 yang telah mengajar say tentang apa itu ertinya kehidupan yang berguna. Saya doakan guru2 saya dalam keadaan dirahmati oleh Allah. Sekiranya guru mengenali saya email kan pad
MUHAMAD ZULFAHMI BIN MOHD ALI: salam konvo ni sebenarnya brapa hari bulan?sy tgk kat aktiviti akan dtg dia tulis 14/10/2014 konvokesyen perdana..mcm na ni..dlm surat bln 11..
MUHAMMAD HAZIM BIN HASSHIM: jom sama-sama kita pi konvo nanti pada Nov 2014. Jumpa di PICC student IKM SIK
MUHAMMAD SYUKRI BIN OMAR: hadoii hoii pasal po konvo nni kne isi pekerjaan pulk ni ni hoiii ..!!